Grundkurs i bedömning/värdering av alpackor med Liz Barlow

Post placeholder image

19-20 maj anordnar Svenska Alpackaföreningen en grundkurs i alpackabedömning/utvärdring hos oss. En dag handlar om fiber och en dag om exteriör. Vi får lära oss att skilja på positiva och negativa egenskaper hos alpackans fiber och exteriör (huacaya). Utgångspunkten för kursen är British Alpaca Societys kurs Alpaca Assessment Foundation men vi riktar innehållet lite mer mot avel.

Kursledare är Liz Barlow, alpackadomare från England. Liz har bedömt både huacaya och suri sen 2003 och har hållit på med alpackor sen 1999. Kursen hålls alltså på engelska.

Tid: 19-20 maj

Plats: Angermanna Alpacka utanför Härnösand, www.alpackor.se

Kostnad: prel. 2 500 kr inklusive kursdokumentation och lunch båda dagarna.

Max antal deltagare är 12 st.

Anmälan senast 1 mars. Den är bindande består av ett mail till [email protected] eller via tel. Catrin Åsén, 070-619 77 03 samt en bokningsavgift på 500 kr. Bokningsavgiften, (återbetalas inte) och kursavgiften sätts in på Alpackaföreningens plusgiro 30 47 93-3. Den resterande kursavgiften på 2000 kr sätts in på plusgirot senast den 1 maj.

Kursinnehåll

Lördag 19 maj

• Inledning
  • Alpackans anatomi
  • Exteriör – proportioner, mindre och mer allvarliga exteriöra fel, genomgång från topp till tå
  • “Fit for function”
  • Rörelser

I alpackahuset

• Studera exteriören på alpackor och diskutera det vi gått igenom

• Alpackafiber, teori
  • Genomgång av begreppen: Density, Fineness , Thicker fibres, Colour (Contamination & Spots),  Crimp, Tenderness, Handle  & WHY considerations (jag har valt att inte översätta dessa till svenska)
  • Lite om vad som bedöms på en ullutställning
  • Värdering/bedömning av ullprover och hela fällar
  • Sammanfattning av dag 1

Söndag 20 maj

• Värdering/bedömning av alpackors ull
  • Hur, var och varför man tittar på ullen på en alpacka
  • Ullvärdering av några alpackor
  • Värdering av både exteriör och ull hos några alpackor

Inomhus – bilder, diskussion och anteckningar

• Hur väljer man avelshingst?
  • Ärftlighet
  • Betäckning och reproduktion

I alpackahuset

• Utifrån olika grupperingar av ston och en potentiell avelshingst – vilket sto skulle du välja till hingsten och varför?
  • Sammanfattning

By browsing this website, you agree to our privacy policy.
I Agree